Szabó Máté

1982-ben születtem Budapesten. Édesapám által korán találkoztam a fényképezéssel, a tettvágy azonban csak középiskolás éveimben sarkallt a technika kézbevételére.

Egy megörökölt, lencsehibás, fénymérő nélküli tükörreflexes masinával kezdtem pályámat, a képalkotás oktatási része pedig elsősorban a könyvekre támaszkodott, s csak másodsorban épült az atyai tanácsokra. Ennek köszönhetően néhány év alatt a színes és fekete-fehér filmek játékán túl eljutottam a diára fotózás élményéig. Habár a gépet lecseréltem egy Practikára, a fénymérő nélküli „fejből exponálás” továbbra is megmaradt. Mivel rendszeres túrázó voltam/vagyok, elsősorban a természet nyújtotta kimeríthetetlen témákból igyekeztem válogatni.

A fényképezés egyetemi éveim alatt is fontos hobbim maradt. Történész-régész-földrajz szakos tanulmányaim azonban más perspektívát is nyitottak. A tanultak ötvözetét a régészet egy különleges ágában, a légirégészetben kamatoztathatom. Így ismerkedtem meg a repüléssel. Nem vagyok pilóta, fotósként dolgozom a fedélzeten. A technika természetesen átcsúszott a DSLR kategóriába, a manuális beállítások használata azonban sokszor, még munkám során is visszatér.

2006 óta végzek légirégészeti felderítéseket, ma már nem csak Magyarország területén, hanem Erdély hegyeinek gyűrűjében, Székelyföldön is. A felvételek elkészítésénél nem csak a régészeti jelenségek rögzítésére, inkább a kompozíció megalkotására törekszem. Fontosnak tartom a dokumentatív képkészítés mellett a látványképeket is, hiszen az érdeklődők felé leginkább így lehet a felvételben rejlő értékeket közvetíteni.

A munka és a hobbi több szálon kapcsolódik össze életemben. A Pécsi Légirégészeti Tékában a régészeti célú légifotózáshoz kapcsolódó összes munkarésszel találkozhatok. Ugyanekkor a hobbifotózás is megmaradt, ennek eredményeit pedig a „GearMag” outdoor magazinunk értékrendjével, céljaival köthetem össze.

Szeretek a fényképeken keresztül mesélni. Úgy gondolom, hogy egy jól elkészített kép többet mondhat bármi másnál. A légifotót még ennél is különlegesebbnek tartom, hiszen a repülés szabadságát, a világ más nézőpontú megjelenítését a határok kitolásával ötvözhetem benne. Ráadásul egy „jó” légifotó elkészítésben benne van az kihívás is, melynek megismételhetetlen eredménye beleég az érzékelőbe.